ابزارهای مهندسی کیفیت در مهندسی صنایع
MSA . FMEA. QFD.SPC
MSA چیست؟
MSA مخفف Measurement system Analyses می باشد كه به معنی تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری است. این ابزار میزان خطا در عوامل موثر بر سیستم اندازه گیری ( انسان – ماشین) را مشخص می سازد .
چرا MSA ؟
هدف اصلی از اجرای ابزار MSA اندازه گیری میزان خطا در سیستم اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بر روی عوامل موثر بر خطا می باشد.
چه وقت MSA ؟
هنگامیكه بخواهیم نسبت به اطلاعات و اعداد بدست آمده از فرایند جهت پیاده سازی سایر ابزار آماری (SPA ) اطمینان حاصل نمائیم . هنگامیكه بخواهیم نسبت به قابلیت دستگاه و اپراتور اطمینان حاصل كنیم.
نتایج حاصل از MSA
اجرای این ابزار مشخص می كند كه آیا نتایج بدست آمده از وسیله یا روش اندازه گیری قابل قبول ، حاشیه ای (لب مرز ) یا غیر قابل قبول است
FMEA چیست ؟
FMEA روشی سیستماتیك برای شناسائی و پیش بینی وقوع مشكل در محصول و فرایند می باشد. این روش بر جلوگیری از بروز عیب و نقص ، افزایش ایمنی و افزایش رضایت مشتری تمركز دارد.
چرا FMEA ؟
هدف از FMEA در یك فرایند یا محصول ، پیش بینی وقوع مشكل است ( مشكلات بالقوه ).
چه وقت FMEA ؟
در واقع این تكنیك در هر مرحله از فرایند ، از طراحی تا تولید محصول قابل اجرا می باشد . كه بدنبال آن فرایندی قوی و خلل ناپذیر را خواهیم داشت كه هرگز با بحرانهای بی موقع رو به رو نخواهد شد.
نتیجه حاصل از FMEA
ردیابی و تشخیص از وقوع تمامی مواردی كه باعث شكست یك فرایند می شود رفع مشكلات بالقوه ، كیفیت را به همراه دارد.
SPC چیست ؟
SPC مخفف STATISTICAL PROCESS CONTROL است كه به معنای كنترل آماری فرایند می باشد و یك نوع روش كنترلی است كه برای تحت كنترل در آوردن نوسانات فرایند های تولیدی بكار می رود.
چرا SPC ?
SPC یك ابزار علمی است جهت مونیتورینگ ( نمایش دادن وضعیت خط ) / كنترل / ارزیابی تجزیه و تحلیل فرایند تولید .
هدف SPC تحت كنترل درآوردن ( STABLE ) نوسانات تولید در محدوده مورد انتظار.
چه وقت SPC ?
- زمانی كه نقاط بحرانی فرایند (KEY CHARACTERISTIC ) ها تعیین شده باشد.
- زمانی كه ضایعات در خط وجود دارد.
- زمانی كه هیچگونه شناختی ( اطلاعی) از وضعیت فرایند تولید وجود ندارد.
- زمانی كه دوباره كاری در خط وجود دارد.
نتایج حاصل از اجرای spc
- تغییرات ناگهانی فرایند را نشان می دهد.
- قدرت پیش بینی در مورد فرایند را افزایش می دهد.
- از تولید اقلام (ضایعات) جلوگیری می كند.
- دوباره كاریها را كاهش می دهد.
- قدرت تجزیه و تحلیل تیمهای حل مسئله را افزایش می دهد .
QFD چیست ؟
QFD ( QUALITY FUNCTION DEVELOPMENT) ، یك فرایند گروهی منظم جهت برنامه ریزی و طراحی محصولات جدید یا بهبود محصولات / خدمات بطریق زیر می باشد.
- تمركز روی نیازمندیهای مشتریان
- بكار بردن محیطهای قابل رقابت و نیازمندیهای بازار برای بالا بردن اهداف طراحی.
- ایجاد كار گروهی و استفاده از فوائد آن .
- تهیه مستنداتی برای آسان شدن یكسان سازی .
- تبدیل نیازمندیهای كیفی مشتری به اهداف قابل اندازه گیری بگونه ای كه محصولات و سرویسهای مناسب ، بصورت صحیح و در اولین فرصت به بازار معرفی گردند.
چرا QFD ؟
روش QFD ، فرایند ساختار یافته ای است كه اهداف زیر را در بر دارد
- تبدیل نیازهای مشتری به نیازمندیهای طراحی یا مهندسی
- تبدیل نیازمندیهای طراحی یا مهندسی به ویژگیهای قطعه یا محصول
- تبدیل ویژگیهای قطعه یا محصول به عملیات ساخت و تولید.
- تبدیل عملیات ساخت و تولید به عملیات خاص و كنترلهای آن.
چه وقت QFD ؟
در طراحی محصول جدید یا توسعه محصول قدیم می توان از QFD استفاده كرد. در توسعه محصول قدیم می توان نیاز مشتریان را معین كرد و سپس این نیاز ها با فرایند تولید طوری تركیب گردد تا مدیران تا مدیران قادر باشند با كمترین تغییر تكنولوژی ، بیشترین تاثیر را در ارضاء نیازهای مشتریان داشته باشند. در طراحی محصول سعی می شود محصول مطابق با نیاز مشتریان باشد تا رضایت آنها حاصل گردد.
نتایج حاصل از QFD
- مشتری مداری
- بهبود كیفیت مطابق آنچه كه خواسته مشتری است
- تشویق و گسترش كار گروهی
- كاهش قابل ملاحظه در هزینه های راه اندازی
- كاهش تغییرات در حین فرایند طراحی
- افزایش بهره وری، كیفیت و دانش مهندسی
- تغییرات كمتر مهندسی
- چرخه كوتاهتر محصول
:: برچسبها: ابزارهای مهندسی کیفیت در مهندسی صنایع MSA . FMEA. QFD.SPC MSA چیست؟ MSA مخفف Measurement system Analyses می باشد كه به معنی تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری است. این ابزار میزان خطا در عوامل موثر بر سیستم اندازه گیری ( انسان – ماشین) را مشخص می سازد . چرا MSA ؟ هدف اصلی از اجرای ابزار MSA اندازه گیری میزان خطا در سیستم اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بر روی عوامل موثر بر خطا می باشد. چه وقت MSA ؟ هنگامیكه بخواهیم نسبت به اطلاعات و اعداد بدست آمده از فرایند جهت پیاده سازی سایر ابزار آماری (SPA ) اطمینان حاصل نمائیم . هنگامیكه بخواهیم نسبت به قابلیت دستگاه و اپراتور اطمینان حاصل كنیم. نتایج حاصل از MSA اجرای این ابزار مشخص می كند كه آیا نتایج بدست آمده از وسیله یا روش اندازه گیری قابل قبول, حاشیه ای (لب مرز ) یا غیر قابل قبول است FMEA چیست ؟ FMEA روشی سیستماتیك برای شناسائی و پیش بینی وقوع مشكل در محصول و فرایند می باشد. این روش بر جلوگیری از بروز عیب و نقص , افزایش ایمنی و افزایش رضایت مشتری تمركز دارد. چرا FMEA ؟ هدف از FMEA در یك فرایند یا محصول , پیش بینی وقوع مشكل است ( مشكلات بالقوه ). چه وقت FMEA ؟ در واقع این تكنیك در هر مرحله از فرایند , از طراحی تا تولید محصول قابل اجرا می باشد . كه بدنبال آن فرایندی قوی و خلل ناپذیر را خواهیم داشت كه هرگز با بحرانهای بی موقع رو به رو نخواهد شد. نتیجه حاصل از FMEA ردیابی و تشخیص از وقوع تمامی مواردی كه باعث شكست یك فرایند می شود رفع مشكلات بالقوه , كیفیت را به همراه دارد. SPC چیست ؟ SPC مخفف STATISTICAL PROCESS CONTROL است كه به معنای كنترل آماری فرایند می باشد و یك نوع روش كنترلی است كه برای تحت كنترل در آوردن نوسانات فرایند های تولیدی بكار می رود. چرا SPC ? SPC یك ابزار علمی است جهت مونیتورینگ ( نمایش دادن وضعیت خط ) / كنترل / ارزیابی تجزیه و تحلیل فرایند تولید . هدف SPC تحت كنترل درآوردن ( STABLE ) نوسانات تولید در محدوده مورد انتظار. چه وقت SPC ? زمانی كه نقاط بحرانی فرایند (KEY CHARACTERISTIC ) ها تعیین شده باشد. زمانی كه ضایعات در خط وجود دارد. زمانی كه هیچگونه شناختی ( اطلاعی) از وضعیت فرایند تولید وجود ندارد. زمانی كه دوباره كاری در خط وجود دارد. نتایج حاصل از اجرای spc تغییرات ناگهانی فرایند را نشان می دهد. قدرت پیش بینی در مورد فرایند را افزایش می دهد. از تولید اقلام (ضایعات) جلوگیری می كند. دوباره كاریها را كاهش می دهد. قدرت تجزیه و تحلیل تیمهای حل مسئله را افزایش می دهد . QFD چیست ؟ QFD ( QUALITY FUNCTION DEVELOPMENT) , یك فرایند گروهی منظم جهت برنامه ریزی و طراحی محصولات جدید یا بهبود محصولات / خدمات بطریق زیر می باشد. تمركز روی نیازمندیهای مشتریان بكار بردن محیطهای قابل رقابت و نیازمندیهای بازار برای بالا بردن اهداف طراحی. ایجاد كار گروهی و استفاده از فوائد آن . تهیه مستنداتی برای آسان شدن یكسان سازی . تبدیل نیازمندیهای كیفی مشتری به اهداف قابل اندازه گیری بگونه ای كه محصولات و سرویسهای مناسب ,