ترمزهای ضد قفل با جلوگیری کردن از سر خوردن چرخ ها در هنگام ترمز کردن،دو مزیت را بوجود می آورند:اول اینکه خودرو زود تر متوقف می شود و دوم اینکه می توان خودرو را هنگام ترمز کردن نیز هدایت کرد.
{ حتی اگه تو جاده هم با سرعت سر سام اوری رانندگی کنید میتونید موقعی که ترمز کردید به ماشین فرمون بدید بدون اینکه ماشین منحرف شه چون چرخ ها دارن حرکت میکنن ولی در ترمز های عادی احتمالا خودرو چپ کنه یا کم کمش یه چرخی دور خودش بزنه (زاویه ی چرخش بستگی به سرعت و میزان چرخش فرمان و شرایط راه داره)}
در ترمز های ضد قفل چهار بخش اصلی وجود دارد:
حسگر های سرعت
پمپ
سوپاپ ها
کنترل کننده
حسگرهای سرعت:
سیستم ترمز ضد قفل باید بداند چه موقع چرخ در حال قفل کردن است،حسگرهای سرعت که در هر چرخ یا در بعضی مواقع در دیفرانسیل قرار گرفته اند این اطلاعات را فراهم می کنند
سوپاپ ها:
در هر لوله ی ترمز که به هر ترمز می رود یک سوپاپ وجود دارد که با کنترل کننده کنترل می شود،در بعضی از سیستم ها سوپاپ سه حالت دارد:
در حالت اول سوپاپ باز است و فشار از سیلندر اصلی مستقیما به ترمز می رسد
در حالت دوم سوپاپ لوله ی ترمز را می بندد و ترمز را از سیلندر اصلی جدا می کند،این حالت از افزایش بیش از حد فشار ترمز وقتی راننده روی پدال فشار می آورد،جلو گیری می کند
در حالت سوم سوپاپ مقداری از فشار ترمز را کم می کند
پمپ:
چون سوپاپ می تواند فشار ترمز را کم کند باید به طریقی این فشار از دست رفته را جبران کرد واین کاری است که پمپ انجام می دهد.بعد از اینکه سوپاپ فشار را در یک ترمز کم کرد پمپ دو باره فشار ایجاد می کند
کنترل کننده:
کنترل کننده یک پردازنده است که با توجه به حسگرهای سرعت، سوپاپ ها را کنترل می کند.
ترمز ضد قفل هنگام عمل کردن:
انواع مختلف و الگوریتم های کنترل گوناگونی برای ترمز های ضد قفل وجود دارد.ما درباره ی طرز کار یکی از ساده ترین انواع آن توضیح می دهیم.
کنترل کننده همیشه حسگرهای سرعت را کنترل می کند و به دنبال کاهش سرعت غیر معمول در چرخ ها می گردد.دقیقا قبل از اینکه چرخی قفل کند کاهش سرعت شدیدی را تجربه می کند اگر این چرخ کنترل نشود بسیار زودتر از زمانی که خودرو برای متوقف شدن نیاز دارد قفل خواهد کرد.یک خودرو که با سرعت ٦۰مایل در ساعت حرکت می کند درشرایط ایده آل حدود ٥ ثانیه زمان لازم دارد تا بایستد اما یک چرخ در کمتر از یک ثانیه از چرخیدن می ایستد و قفل می کند.
کنترل کننده می داند که یک چنین کاهش سرعتی در چرخها غیرممکن است.
بنابراین در چرخی که کاهش سرعت غیر معمول داشته فشار ترمز را کاهش می دهد تا زمانی که حسگر آن چرخ افزایش سرعت را ثبت کند آنگاه کنترل کننده دوباره فشار ترمز را افزایش می دهد تا اینکه حسگر ها کاهش سرعت را گزارش کنند.کنترل کننده این کار را بسیار سریع وقبل از آنکه تایر تغییر سرعت زیادی داشته باشد انجام می دهد نتیجه این است که حرکت چرخ ها با همان شدتی که از سرعت خودرو کم می شود کند می گردد و ترمز ها چرخ ها را نزدیکی نقطه ی قفل کردن نگه می دارند که این به سیستم بیشترین نیروی ترمز کردن را می دهد.
وقتی ترمز ضد قفل در حال کار کردن است شما ضربات منظمی در پدال ترمز احساس می کنید کهبه خاطر باز و بسته شدن سریع سوپاپ ها است.بعضی از ترمزهای ضد قفل تا ۱٥بار در ثانیه این کار را انجام می دهند.
{مصلما اگگه خودرو ایستاده باشه ضربه ای زده نمیشه . اینی هم که گفته تا 15 (حداکثر 15 بار) به خاطر اینه که تو سرعتای مختلف تعداد ضربات مختلفی میزنه}
انواع ترمزهای ضد قفل:
ترمزهای ضد قفل طراحی های مختلفی دارند که به نوع ترمز به کار رفته بستگی دارد.ما به آنها بر اساس تعداد کانال ها(تعداد سوپاپ هایی که به طور جداگانه کنترل می شوند) و تعداد حسگر های سرعت اشاره می کنیم:
ترمز ضد قفل با چهار کانال و چهار حسگر سرعت:
این بهترین طراحی است که در آن برای هر چرخ حسگر و سوپاپ جداگانه ای وجود دارد با این روش کنترل گر هر چرخ را به طور مجزا بررسی می کند تا به هر چرخ بیشترین نیروی اصطکاک وارد شود.
سه کانال و سه حسگر:
این روش بیشتر در وانت ها و کامیون ها با چهار چرخ ضد قفل استفاده می شود و در آن برای هر چرخ جلو یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد اما برای دو چرخ عقب فقط یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد.حسگر سرعت چرخ های عقب روی محور عقب قرار دارد.
در این حالت برای هر چرخ جلو کنترل جداگانه وجود دارد بنابراین چرخ های جلو به بیشترین نیروی ترمزی می رسند. چرخ های عقب قبل از فعال شدن سیستم ضد قفل، قفل می کنند. با این سیستم ممکن است یکی از چرخهای عقب هنگام ترمز کردن قفل کند که نسبت به حالت چهار کاناله باعث کاهش کارایی ترمز می شود.
{اینکه قبل از فعال شدن قفل میشه یعنی اول که ترمز میگیری چرخا قفل میکنن بعد حسگرهای سرعت میگن چنین تغییر سرعتی برای خودرو و نه برای چرخ غیر ممکنه و ترمز رو به قول خودمون شل میکنن تا یکی از چرخا یا هر دوشون به بیشترین اصطکاک برسن بقیه تو توضیحات پایین.}
یک کانال و یک حسگر:
این سیستم در وانت ها و کامیون ها با محور عقب ضد قفل وجود دارد که یک سوپاپ برای کنترل هر دو چرخ عقب و یک حسگر سرعت واقع در محور عقب دارد این سیستم مشابه قسمت عقب سه کاناله عمل می کند دو چرخ عقب با هم کنترل می شوند و قبل از فعال شدن سیستم ضد قفل هر دو قفل می کنند.در این روش هم ممکن است یکی از چرخ های عقب هنگام ترمز کردن قفل کند که باز هم باعث کاهش کارایی ترمز می شود.
{دو تا دوچرخه رو در نظر بگیرین به ترمز عقب هر دو کمترین نیرو رو وارد کنید که یکی از چرخ ها قفل کند ایا چرخ عقب دیگری نیز قفل میکند؟ سیستم خودرو هم همینطوری و بسته به شرایط (لنتش ایرانی باشه و ...) ممکنه تنها یکی از چرخ ها قفل کنه.ولی چون چرخ دیگه حرکت میکنه کنترل سرعت به گونه ای عمل میکنه که اونو در بیشترین اصطکاک قرار بده و به چرخ قفل شده اهمیتی نمیده}
این سیستم به سادگی قابل تشخیص است.معمولا یک لوله ی ترمز وجود دارد که با یک اتصالT شکل به دو چرخ عقب وصل می شود.شما می توانید حسگر های سرعت را با مشاهده ی اتصالات الکتریکی نزدیک دیفرانسیل در محورعقب پیدا کنید.{زیاد مهم نیست}
برچسب های مهم
جزوه حسابداری مالیدکتر تاری وردی ...
اسلاید آموزشی حسابداريموجوديهايکالامطابقبااستانداردحسابداريشماره8تهیه کننده : دکتر ابراهیمنوروزبیگی ۶۴ صفحه ...
فایل اکسل افزایش حقوق کارگری در سال 1403 بر اساس اعلام وزارت کار به تفکیک حداقلی بگیر و سایر سطوح در این فایل اکسل فقط افزایش حقوق محاسبه شده است و بر اساس تغییر حقوق پایه قابل تغییر می باشد بیمه و مالیات لحاظ نشده است ...
این فایل در 36 اسلاید بصورت پاورپوینت جهت دانشجویان رشته میکروبیولوژی و ژنتیک تهیه و آماده ارائه در سمینار میباشد مایکو باکتریوم ها مایکوباکتریو توبر کلوزیس : ويژگي هاي رشد : واكنش در برابر عوامل فيزيكي و شيميايي : بيماريزايي : محتويات باسيل سل : آسيب شناسي الف) ... ...
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا